Zbigniew Bujak

Zbigniew Bujak
Zbigniew Bujak er født i Lopuszno. Han arbejdede 1973-81 på Ursus ved Warszawa.
Zbigniew Bujak begyndte sin oppositionsaktivitet i 1978. Samarbejdede med KOR, arrangerede møder og distribuerede for den uafhængig presse. I august 1980 medstifter af komiteen for solidaritet med de strejkede i Gdansk i Ursus.
Zbigniew Bujak blev 4. september 1980 formand for Komiteen for oprettelse af NSZZ Solidarnosc i Mazowsze (Warszawas opland). Efter NSZZ Solidarnosc’ første kongresmedlem.
Undgik fængsling under krigsretstilstanden. April 1982 medstifter af Det Midlertidige Koordineringudvalg (TKK). Blev et symbol på Solidarnosc’ modstand mod myndighederne. Arresteret i 1983, men stak af.
Blev senere arresteret flere gange og tilbageholdt i 48 timer. September 1986 medlem af Lech Walesas Midlertidigt Råd for NSZZ Solidarnosc og i oktober 1987 medlem af Det Nationale Eksekutive Udvalg for NSZZ Solidarnosc. December 1988 medlem af Borgerkomiteen.
Deltog i forberedelserne til rundbordsforhandlingerne i Magdalenka og senere i selve forhandlingerne. Kritik, Kultur og begyndte i 1978 at undervise i Foreningen for Videnskabelige Kurser (TKN). Spillede en betydelig rolle i dannelsen af arbejdernes uafhængige bevægelse. Deltog i oktober 1978 i Warszawa og i maj 1980 i Podkowa Lesna i sulteprotestaktioner. Ét af de mest chikanerede oppositionsmedlemmer i Polen.
Zbigniew Bujak organiserede i august 1980 en informationskampagne for de vestlige medier om strejkerne. Zbigniew Bujak blev i september 1980 rådgiver for Den Fælles Komité for Stiftelsen af NSZZ Solidarnosc.
Zbigniew Bujak blev interneret 13. december 1981 under krigsretstilstanden. Fængslet 1982-84 for forsøg på at vælte systemet. I 1989 medlem af Borgerkomiteen og deltog i Rundbordsforhandlingerne i 1989 selv om kommunisterne i begyndelsen var imod hans deltagelse.
1989-2001 medlem af Sejmen og arbejdsog socialminister i 1989-90 og 1992-93. Opstillede i 1995 som præsidentkandidat. Har modtaget mange polske og udenlandske ordener.