Jerzy Buzek

Jerzy Buzek (alias Karol)
(Født d. 3 juni 1940)
Polsk politiker, Solidarnosc aktivist og redaktør.
Jerzy Buzek er professor i tekniske videnskaber, og valgt som medlem af Europaparlament i 2004, og blev formand i 2009.
Buzek er kandidat fra Slask Teknologiske Universitet, i 1969 blev tildelt en doktorgrad, er professor siden 1997.
Siden 1963 var Buzek ansat ved Institut for Kemiteknik i Gliwice, hvor han var direktør i 1996. I 1971-1972 var han gæsteforsker på Cambridge University i England, i 1975-1985 lektor ved Slask Teknologiske Universitet, og siden 1995 lektor ved Tekniske Universitet i Opole.
I perioden 1984-1997 var Buzek et medlem af og videnskabelig sekretær for Det Polske Videnskabsakademi (PAN). I perioden 1994-1997 var han en polsk repræsentant til Det Internationale Energiagentur.
I 1996 var Jerzy Buzek medstifter af et internationalt netværk af forskningsinstitutioner INCREASE.
Siden september 1980 var han medlem af Solidarnosc og arrangør af det stiftende udvalg, derefter formand for udvalget.
I 1980 oprettede han den nationale forhandlingskommission for videnskab under Solidarnosc og lignende kommissionen i PAN.
I juli og december 1981 var Buzek delegeret til I og II WZD (i Katowice-provinsen), og delegeret til I KZD, hvor han var formand for Kongressen.
Efter 13 december 1981 var Buzek i flere uger i skjul.
I januar 1982 blev han en hemmelig organisator og redaktør af "Regional håndbog om Solidarnosc i Slasko-Dąbrowski region ". Han var også en deltager i inter-gruppe i programmet (med Jerzy Zdrada, Roman Laskowski, og Jerzy Loik), der fremstillede det første nationale program for hemmelig Solidarnosc.
Jerzy Buzek var arrangør og formand for den hemmelige regionale rådgivende kommission, og i perioden 1983-1987 deltog i de fleste af Solidarnosc møder, bl. a. som en repræsentant for Slasko-Dąbrowski region.
I 1987 trak fra oppositions aktivitet på grund af sin datters alvorlig sygdom og flyttede til udlandet.
Jerzy Buzek er blevet tildelt mange regionale, nationale og internationale priser. Han er æresborger i flere polske byer. Dr. h.c. af universiteter i Seoul, Dortmund og Isparta og Teknologiske universiteter i Opole, Slask og Lodz, Slask Universitet.