Jacek Kuron

Jacek Kuron
Jacek Kuron blev født i Lwow i 1934. Meldte sig i 1949 ind i Foreningen for Polsk Ungdom (ZMP). I 1952 instruktør i spejderorganisationen ZHP og medlem af kommunistpartiet PZPR.
I 1953 blev Jacek Kuron smidt ud af ZMP og PZPR på grund af sine kritiske holdninger. Blev i 1957 cand. mag. i historie fra Warszawa Universitet.
I 1964 smidt ud af ZHPs hovedbestyrelse grundet kritik af Polens politiske system. Skrev i 1965, sammen med Karol Modzelewski, et kritisk brev om systemet i Polen og blev fængslet indtil 1967.
Jacek Kuron er et af de mest chikanerede oppositionsmedlemmer i Polen. Han deltog i 1968 i de studerendes protester og blev idømt 3½ års fængsel. Løsladt i 1971. Han spillede en betydelig rolle i dannelsen af arbejdernes uafhængige bevægelse. Begyndte i 1978 at undervise i Foreningen for Videnskabelige Kurser (TKN). Deltog i oktober 1978 i Warszawa og i maj 1980 i Podkowa Lesna i sulteprotestaktioner.
Jacek Kuron var desuden fænglset fra maj til juli 1977 på grund af sin deltagelse i protestaktionen efter Stanislawa Pyjas (KOR-medlem) død. Beskrev derefter retstilstanden i uafhængige tidsskrifter.
April 1982 medstifter af Det Midlertidige Koordineringudvalg (TKK). Blev et symbol på Solidarnosc’ modstand mod myndighederne. Arresteret i 1983, men flygtede.
Jacek Kuron blev senere arresteret og tlbageholdt adskillige gange.
I 1986 medstifter og politisk leder af KOR. Hans lejlighed i Warszawa var kontaktsted for oppositionsmedlemmer og informationskilder om oppositionsaktiviteter for polakker i udlandet. September 1986 medlem af Walesas Midlertidigt Råd for NSZZ Solidarnosc og i oktober 1987 medlem af Det Nationale Eksekutive Udvalg for NSZZ Solidarnosc. I december 1988 blev Jacek Kuron medlem af Borgerkomiteen.
Deltog i forberedelserne til Rundbordsforhandlingerne i Magdalenka og senere i selve forhandlingerne.
Jacek Kuron organiserede i august 1980 en informationskampagne for de vestlige medier om strejkerne. Blev i september 1980 rådgiver for Den Fælles Komité for Stiftelsen af NSZZ Solidarnosc.
Blev interneret 13. december 1981. Jacek Kuron blev fængslet 1982-84 for forsøg på at vælte systemet. I 1989 medlem af Borgerkomiteen og deltog i Rundbordsforhandlingerne i 1989 selv om kommunisterne i begyndelsen opponerede imod hans deltagelse.
1989-2001 medlem af Sejmen og arbejds- og socialminister i 1989-90 og 1992-93. Opstillede i 1995 som præsidentkandidat. Har modtaget mange polske og udenlandske ordener.