Anna Walentynowicz

Anna Walentynowicz (Suwnicowa/Emerytka) (15. august 1929 - 10. april 2010)
Anna Walentynowicz var den udløsende faktor til at strejken i Gdansk startede i august 1980. Anna Walentynowicz døde i flystyrtet ved Smolensk, hvor også den polske præsident og mange andre prominente polakker omkom.

I 1950 begyndte Walentynowicz at arbejde på Gdansk skibsværft, først som svejser, senere som kranfører.

Walentynowicz var utilfreds med den Polske Kommunistiske Parti, da arbejdere ikke fik lov til at organisere, og deres bekymringer blev ikke hørt. Walentynowicz begyndte sin kampagne for arbejdstagernes rettigheder.

Hun blev medlem af Kvindernes Liga, og formand for Kvindernes Liga på skibsværftet. I december 1970 deltog Walentynowicz i en demonstration ved det kommunistiske partis hovedkvarter i Gdansk, og deltog i strejken på Gdansk skibsværft, hvor hun lavede mad til arbejdere. Den 25 januar 1971 var hun til et møde med Gdansk skibsværft og centralkomiteens sekretær Edward Gierek.
Walentynowicz var redaktør af et uafhængigt magasin ”Kyst arbejder” (Robotnik Wybrzeza), Hun var gentagne gange tilbageholdt i 48 timer, arresteret og anklaget for organisation af strejker.

Walentynowicz blev fyret fra Gdnsk skibsværft i august 1980, fem måneder før hun skulle på pension. Det var den begivenhed, der førte til store strejker i Gdansk skibsværft, derefter i hele Polen. I kølvandet på strejken, var Walentynowicz og Walesa vendte tilbage til arbejdet. I sidste ende blev Gdansk aftale underskrevet, og snart efter fagforeningen Solidarnosc blev dannet.

Siden september 1980 var Walentynowicz et medlem af Solidarnosc stiftede udvalg. Under et møde med arbejdstagere i Radom forsøgte to SB officerer at forgifte hende med stoffet Furosemidum.

I 2000 nægtede Walentynowicz at acceptere Gdansk Æresborger titel. Hun blev tildelt Medal of Freedom udstedt af den amerikanske Institut til ofre for kommunismens (2005), og Hvid Ørns Orden i 2006.

Walentynowicz døde i et flystyrt nær Smolensk, den 10 april 2010.