Andrzej Gwiazda

• Posted on: 7 December 2017

Andrzej Gwiazda  (født den 14 april 1935). Som barn (1940-46) blev han sammen med familien deporteret til Kasakhstan. Læste elektronik på Det Tekniske Universitet i Gdansk. I 1968 deltog han i protest på Det Tekniske Universitet i Gdansk.
I december 1970 deltog han i gadedemonstrationer i Gdansk. Siden 1977 samarbejdede han med KOR. I 1973-81 arbejdede som ingeniør i Zaklady Okretowych Urzadzen Elektrycznych i Automatyki ”Elmor” i Gdansk. Den 29 april 1978 dannede han sammen med Antoni Sokolowski og Krzysztof Wyszkowski Kystens Frie Fagforeninger (WZZ) og blev WZZs leder.
Siden august 1978 var han med i redaktionen for tidsskriftet ”Kystens Arbejder”. Indtil august 1980 blev han indsat i varetægtsfængsel elleve gange.
Den 16 august 1980 dannede han strejkekomité i ”Elmor”, blev medlem af Den Fælles Strejkekomité i Gdansk og deltog i forhandlingerne med regeringsrepræsentetionen. En af stiftere af NSZZ Solidarnosc - efter aftalen den 31 august 1980 blev han næstformand for Den Fæles Dannelsekommite for de nye fagforeninger.
I februar 1981 blev han næstformand for NSZZ Solidarnosc’ Midlertidigt Præsidium. Han var meget kritisk over den måde Lech Walesa styrede organisationen på. Det var bl. a. hans idé at sende et budskab til kommunistblokkens alle arbejdere på den første kongres af NSZZ Solidarnosc i oktober 1981.
Den 13 december 1981 blev han interneret og senere fængslet indtil juli 1984. Bagefter fortsatte han oppositionsaktivitet udenfor Solidarnosc undergrundsstruktuturer og blev fængslet flere gange.
I slutningen af 1986 var han en af stiftere for Arbejdsgruppen for Landets Udvalg for NSZZ Solidarnosc. Efter at Det Nationale Eksekutive Udvalg (KKW) for NSZZ Solidarnosc blev dannet gik Arbejdsgruppen i opposition mod det.
Gwiazda var imod Det Runde Bords aftaler og kritiserede dem i flere taler og artikler. I juni 1989 dannede han sammen med bl. a. Anna Walentynowicz De Frie Fagforeninger, som eksisterede indtil 1993