30 årsdagen for den Uafhængige Studenter Forening (NZS)

• Posted on: 7 December 2017

Den 27 august 1980 mødtes en gruppe studerende på skibsværftet i Gdansk for at kæmpe for en uafhængig student forening.
Den følgende måned mødtes repræsentanter for de polske studerende fra hele landet i Warszawa's Polyteknik til at fremme deres program. Deres ansøgning om registrering af forening blev dog afvist den 13. november. Det led til en bølge af strejker på universiteter over hele landet. Studerende barrikadere sig i bygningerne, og gik ud på gaderne med skilte. Omkring 34.000 studerende deltog i demonstrationerne.
Foreningen blev sidst registreret den 17 februar 1981, men det blev forbudt, efter at militær undtagelsestilstand blev indført i december samme år.
NZS blev reaktiveret efter sammenbruddet af jerntæppet, og den er nu den største uafhængige studenterforening i Polen.
For tredive år siden var blandt medlemmerne af den Uafhængige Student Forening mange aktivister, der nu er i regeringen: Premierminister Donald Tusk, den nuværende ministre Bogdan Zdrojewski, Bogdan Klich og Waldemar Pawlak.