27. august 1980

• Posted on: 14 February 2018

Onsdag, den 27. august 1980
Dagen startede igen med usikkerhed på værftet, hvor flere tusinde arbejdere havde forskanset sig på trettende døgn.
Rygterne fra Warszawa om, at stats- og partichef Edward Gierek oven på den uro, som strejkerne havde medført i hele Polen, skulle havde indgivet sin afskedsbegæring, skabte frustrationer omkring bordene i salen på skibsværftet. Også udenrigsministeren skulle være gået af. Der var andre begivenheder den dag, som også skabte utryghed.
Flere på værftet kunne fortælle, at ikke mindre end 8 medlemmer af KOR var blevet fængslet for at støtte strejken. I tv kunne man høre, at det katolske overhoved i Polen, primas Stefan Wyszynski, nu talte direkte imod de strejkende. Den katolske kirke havde hele vejen igennem støttet arbejdernes kamp for frihed, så budskabet fra kirken lagde en dæmper på optimismen. Partiet opfordrede direkte de strejkende til at vise ansvarlighed.
I løbet af dagen indløb der modbydelige trusler fra mange af de ekstremistiske medlemmer i kommunistpartiet til arbejderne på værftet. Imens havde 50 journalister fra vesten, de fleste fra Sverige, fået adgang til skibsværftet for at følge ekspertgruppernes forhandlinger.
Dagens forhandlinger afslørede, at der stadigvæk var knaster, når det gjaldt formuleringerne af punkterne 2, 3 og 9, men at de største problemer fortsat lå i nummer 1 – kravet om oprettelsen af nye, frie og uafhængige fagforeninger. De syge skal blive raske Vicestatschefen udtrykte sig om den fastlåste situation til Gdansks lokal-tv på denne måde:
”Når vi ser på listen med de 21 punkter, kan det konstateres, at vi for langt størstedelens vedkommende er kommet nærmere en forståelse. Hvad er det, der forhindrer en fuldstændig forståelse? Hvad er det, der gør, at vores forhandlinger trækker i langdrag, og at strejkerne fortsætter?
Det gælder kravet om fagforeninger. På det punkt er forhandlingerne – og det siger jeg åbent – overordentlig vanskelige.
For det gælder en sag af grundlæggende betydning. Det er nødvendigt uden omsvøb at gøre det klart, at vi i dag står over for en tillidskrise på baggrund af fagforeningernes hidtidige virke.”
”Vi mener imidlertid, at denne tillidskrise kan og skal overvindes inden for rammerne af den eksisterende fagbevægelse, at netop denne syge organisme kan og skal helbredes, uanset hvor smertefuld kuren må være,” sagde Jagielski til befolkningen i Gdansk.
De næste forhandlinger blev alligevel aftalt til at finde sted dagen efter klokken elleve på skibsværftet. Imens fik strejkekomiteen i Gdansk støtte fra virksomhed nummer 500.