1989 - Første frie valg

I foråret 1989 blev de såkaldte rundbords-forhandlinger indledt mellem regeringen og repræsentanter fra Solidarnosc-bevægelsen.
Resultatet af forhandlingerne blev, at de første frie valg i Polen skulle gennemføres den 4. juni 1989.
Første frie valg
Valget blev en stor sejr for Solidarnosc, der vandt samtlige mulige pladser i Sejmen og Senatet. Den første ikke-kommunistiske regering siden Anden Verdenskrig blev valgt, og den tidligere Solidarnosc redaktør og rådgiver for Lech Walesa, Tadeusz Mazowiecki, blev den første premierminister efter kommunismen i Polen.
Lech Walesa blev valgt til præsident året efter, og de demokratiske borgerrettigheder blev genindført i Polen.
Et nyt Europa
Polens vej til demokrati, med de første frie valg i 1989, udløste en sand dominoeffekt af oprør i de lande, som var under Sovjetunionens og kommunisternes kontrol.
Efter Polen kom friheden til Ungarn, DDR-Østtyskland (Berlin-muren), Tjekkiet, Slovakiet, Estland, Litauen, Letland, Bulgarien, Rumænien, Rusland, Ukraine, Hviderusland, Moldova, Bosnien, Hercegovina, Makedonien, Kroatien, Serbien og Montenegro.
Polen fik ny demokratisk forfatning i 1997, blev medlem af NATO i 1999 og medlem af EU i 2004..